Denne episode af podcasten handler blandt andet om manipulation og dramaturgiske virkemidler.
Det er f.eks. ikke tilfældigt, at Laud People, som har produceret Spies og Morgenbolledamerne’ lægger lyde af fnisende og grinende unge piger ind under de videoklip og fotos, der er i dokumentaren - det sker for at understrege aldersforskellen.
Jeg har i denne episode også en samtale med filminstruktøren Torben Skjødt Jensen, der i efteråret 1999 havde premiere på dokumentaren ‘Simons Film’, som blev vist for mere end én million seere på DR.
Vi skal ikke tale om DR-dokumentaren men helt generelt om den måde, som man i dag skruer en dokumentar sammen på. * Torben Skjødt Jensen: ’Der er kommet nogle helt nye genrer gennem de sidste fem seks, syv, otte år på grund af Netflix og True Crime. Det handler ikke nødvendigvis om at spørge: ‘Er det nu sandt, hvad der bliver sagt her? Skal vi ikke lige prøve at høre nogle andre, om de også har oplevet det på den måde?’ Nej, har vi ikke længere behov for at høre, for nu er det bare sådan, at dén sandhed, som disse mennesker repræsenterer, det er dén sandhed, som jeg som filmmager gerne vil have, at publikum skal sidde med ude foran tv-skærmene eller i biografsalen - og så får I ikke mere end det.’
I denne episode møder du også Anika Barkan fra DR-dokumentaren som skuespiller i 2014, da hun havde hovedrollen i ‘Heidi – en rejse til Helvede med Simon Spies’, og der er et par elementer fra den dokumentariske teaterforestilling, som undrer mig.
Og endelig lidt fra min egen verden, for jeg befinder mig i en lidt mærkelig tid, hvor jeg såmænd også på grund af mit arbejde med denne podcast oplever en smædekampagne med kraftige forsøg på at miskreditere mig og mit arbejde. Bl.a. løbes der med rygter om, at Janni Spies skulle betale for mit arbejde med denne podcast, og dit gæt på, hvem der har skabt dem og løber med dem, er lige så god som godt som mit.
Jeg blev præsenteret for rygtet, da jeg deltog i Henrik Qvortrups podcast ‘Q&Co’, hvor jeg havde troet, at vi skulle diskutere de problemer, jeg fremsætter i denne podcast - men det endte i stedet med, at jeg skulle forsvare den.
Laud og People ønskede ikke at stille op til denne udgave af Q og Co.
Fredag den 31. marts glædede jeg mig så til at høre Laud People og DR diskutere Spies-dokumentaren i DR’s eget mediekritiske magasin ‘Tabloid’ på P1, men både Laud Peoples direktør Lau Rabjerg Eriksen og DR’s chefredaktør Thomas Falbe ville hellere tale om mig og mit dårligere arbejde end forholde sig til de helt faktuelle oplysninger, som fremkommer i denne podcast.
Og selv om værten Marie Louise Toksvig startede med at sige, at programmet ikke skulle handle om mig, så løb det helt af sporet med medværten Michael Jeppesen, som igen og igen fik lov at afbryde Toksvig for at nedgøre mit arbejde.
En temmelig mærkelig radio-oplevelse.
Vært & producer:
Bo Østlund
Medvirkende:
Torben Skjødt Jensen & Bo Østlund.
Der bliver i denne episode bragt klip fra:
‘Spies og Morgenbolledamerne’ – produceret af Laud People og DR
P1-programmet ‘Tabloid’
Dokumentarfilmen ‘Ole Ege - den uartige dreng’ – produceret af Torben Skjødt Jensen
Mediepodcasten ‘Q&CO’ produceret af Henrik Qvortrup for Ekstra Bladet
24syvs mediemagasin ‘Babylon’
‘Simons Film’ –Instrueret af Torben Skjødt Jensen og produceret af Steen Herdel & Co i en co-produktion med DR TV
‘Heidi – en rejse til Helvede med Simon Spies’ – produceret af Torben Skjødt Jensen og PostEdited TV & Film for DR
Musik:
‘With Tenacity’/Christoffer Moe Ditlevsen, ’, ‘Easy Conversation’/Gold In June, ‘The Journal’/Heath Cantu, ‘Soft Reminder’/Eneide, ‘Its just a Good Thing’/Martin Lindstrom.
(Epedemic Sound Commercial Subscription Music License)
**
Denne podcast kan aflyttes overalt, og den har hverken betalingsmure, reklamer eller en sponsor. Vil du støtte mit arbejde med forskellige ulønnede con amore-projekter, så kan du gøre det her:
https://www.buymeacoffee.com/booestlund
1000 tak for hjælpen.
Læs mere om mig på: